Møter

søndag 7. desember 2014



New York!

Her kommer et tips til dere som (kanskje) skal til New York. 
Jeg har tilbrakt 8 fantatiske dager i New York, men hvordan klarer en aktiv quilter å overleve uten symaskin og stoffer så "lenge"?

Jo, da oppsøkte jeg The City Quilter og meldte meg på kurs. 
Det var ikke et spesielt vanskelig kurs, men bare det å få gå på kurs hos en profesjonell kursholder i New York er jo gøy. Jeg plukket med meg mange lure tips, som jeg gleder meg til dele med dere i RQL etter jul.

Kursmodellen
Kurset hadde bare 5 deltagere så det var ren luksus. Flott kurslokale, med gode symaskiner stod klare å ventet, det samme gjorde skjærematte og skjærekniv. Det var derfor jeg kunne hoppe på kurset: jeg trengte bare å kjøpe stoff (og knappenåler) og det var jo ingen vanskelig jobb!!

Mine farger...
Modellen som skulle sys var et barneteppe i friske farger (nyttet ikke å komme med pasteller der). Jeg valgte 30-talls stoffer med små mønstre. Kursleder Karen Haynes var veldig opptatt av at vi skulle henge opp delene til teppet på en vegg før vi begynte å sy det sammen. Det var utrolig morsomt å se hvordan det å flytte på en stripe i rekkefølgen fikk hele quilten til å skifte uttrykk.
Under følger bilder fra kurset med noen av arbeidene til de andre deltakerne:
Her er de hvite stoffene byttet ut med gult.....

En av kursdeltakerne i arbeid.

Karen Haynes

Quiltebutikken The City Quilter


"Stolen"
Butikken sett fra inngangsdøren.
 Men jeg må jo anbefale butikken for dere også. De har en egen nettside med internettbutikk som du finner på hjemmesiden deres:

http://www.cityquilter.com
Hyggelig betjening, og god hjelp. Store lyse lokaler og best av alt en egen stol for "impatient husbands". Og et "hav" av stoffer. The City Quilter er også den eneste som selger "New York -Themed Products" der finner du bla. stoffer med mønstre fra New York og mønstre som passer til. 
Stoffer, stoffer, stoffer....

ART QUILT GALLERY

Vegg i vegg med butikken ligger New York Citys eneste Art Quilt Gallery. Akkurat nå er det en utstilling der med Erin Wilson "Color Stories". Quiltene er laget av håndfarget bomullsstoffer  og er sydd og quiltet på maskin. Men se nærmere på dem; bitene er bitte, bitte små. Her følger bilder fra utstillingen:








Nærbilde 

Nærbilde



Litt nærmere



Strand Book Store 
Quiltehistorie
828 Broadway, New York, NY 10003, USA 
www.strandbooks.com


Hvorfor forteller jeg dere om denne butikken, en bokhandel?
Jo  den er en av de eldste (1927) og største i New York. Den ligger i Greenwich Village (som i seg selv er vært et besøk).  Og de har mange quiltebøker! Det jeg falt for (og som gjorde kofferten ekstra tung) var bøkene jeg fant om amerikansk quiltehistorie. 

Det spesielle med denne bokhandelen er at de har bøker som har godt ut av produksjon, bøkene jeg kjøpte var laget i henholdsvis 1970 og 1998.

Så vil jeg tilslutt få si at jeg rakk noe annet også i løpet av de 8 dagene, men The City Quilter er virkelig verdt (nesten) hele reisen.

God jul til dere alle,

Mona
    


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar